| Hrek : Technikai ismertet: A csapatok fejlesztsei az Ausztrl Nagydjra |
Technikai ismertet: A csapatok fejlesztsei az Ausztrl Nagydjra
formula.hu 2008.03.16. 11:28
A 2008-as szezon els megmrettetsre az ausztrliai Albert Parkban kerl sor. Az ramutat jrsval megegyez haladsi irny versenyplya szmtalan gyors kanyarvet tartalmaz, melyek tkletes teljestshez nemcsak a vezet tudsra, hanem a technika megfelel belltsaira is szksg van.
A csapatok idei vre tervezett, illetve tovbbfejlesztett konstrukcii a szezon eltti teszteken megtettek mr j nhny krt ugyan, de az ausztrl futamra mindenki az adott plya karakterisztikjhoz igazod aerodinamikai csomaggal s belltsokkal kszlt.
Red Bull RB4
„Cpauszony" a motorburkolaton
A szezon els futama eltti tesztelsek sorn a Red Bull Racing alakulat mr plyra vitte azt a fajta motorburkolati elemt, amelynek fels gerincvonala a hts lgterel szrny fel haladva leginkbb egy cpauszonyhoz hasonlthat.
A megnvelt felletnek ksznheten nagymrtkben sikerlt javtani a versenyaut stabilitsn, aminek leginkbb a fkezsek sorn veszi hasznt a pilta. A fejlesztsnek azonban van mg egy pozitv velejrja, hiszen ezzel a klnleges kinvssel elltott burkolati elemmel a korbbi megoldssal ellenttben jobb lgramlst tudnak biztostani a hts szrny irnyba.
BMW Sauber F1.08
Szrnyak az orrkpon
Ktsgtelenl llthat, hogy a 2008-as vre tervezett konstrukcik kzl a legradiklisabb jtsokat a BMW-Sauber autkon vgeztk el. Az F1.08-as versenyaut menetstabilitsnak nvelse rdekben a csapat mrnkei az orrkp kt oldalra egy-egy kiegszt szrnyat (1) kreltak, melyek kialaktsa rendkvl hasonlatos a motorburkolat fels rszn mr a 2007-es vben is hasznlt „szarvakhoz".
Az jonnan kialaktsra kerlt lgterel idomokkal jobb lgramlst tettek lehetv, gy az oldals kocsiszekrny lgbeml nylsaiba tbb levegt kpesek bejuttatni, nvelve ezzel a motor htsi jellemzin.
A versenyaut orrcscshoz kzelebbi rszt szemgyre vve lthat, hogy az orrelem mindkt oldaln a fedlzeti kamerk is egy-egy szrnyhoz hasonlthat aerodinamikai elemben (2) kaptak helyet. Ez s az elzleg emltett „delta szrnyak" egyttes alkalmazsa rvn a versenyaut oldals kocsiszekrnynek als rsze keskenyebb kialaktst kapott, s gy a htleveg bejutsra szolgl lgbeml nylsok s a burkolati elem alatt helyet foglal htelemek keresztmetszete is lecskkent.
Ferrari F2008
Mdostott kormnykerk
A Ferrari egyenslyi belltsaival kapcsolatban gy tnik, hogy nincs klnsebb problma, amely a szezon eltti tesztek folyamn elvgzett fejlesztseknek is ksznhet. Az j aut bemutatja ta j nhny ponton finomtottak az F2008-as konstrukcin, hogy vgl megfelel aerodinamikai csomaggal rkezzenek meg az Ausztrl Nagydjnak otthont ad versenyplyra.
Termszetesen az aut egyb terletein is vgeztek mdostsokat, mint pldul a Ferrari kormnykerekn.
Annak rdekben, hogy a piltk minl egyszerbben s knyelmesebben tudjk lltani az aut egyes paramtereit, a kormnyon elhelyezett kezelszervek kzl nhnynak megvltozott a pozcija. Ezek kz sorolhat a differencilm lltsra szolgl forgatgomb is - mellyel az autnak a kanyarok kzps szekcijban val viselkedst tudjk befolysolni -, ami kormnykerk kzps vonalban, annak fels rszn kapott helyet. Ezzel szemben pedig a kanyarok kijratnl j szolglatot teljest kezelszerv tkerlt a jobb fels „sarokba", mg a kevsb frekventlt mdon hasznlt, a motor fordulatszmt szablyz vlasztkapcsol pedig a pilta bal kezhez kzelebb es rszre kerlt.
Renault R28
j hts lgterel szrny
Az enstone-i csapat az ausztrliai futamra egy mdostott hts lgterel szrnnyal ltta el R28-as versenygpeit. Az j aerodinamikai elem tovbbra is kt kzponti elembl ll, de a vzszintes laptok vgei jl meghatrozott vben felfel emelkednek, hasonlan a McLaren MP4-23-as autkon alkalmazott megoldshoz. Ennek ksznheten nagyobb stabilitst biztostottak az autnak a kzepes mrtk leszort ert ignyl albert parki versenyplyn, valamint kisebb mrtk rvnyls tudott csak kialakulni a vglezr lemezek mgtt.
Honda RA108
j els lgterel- s kiegszt szrny a motorburkolaton
A Honda alakulat az RA108-as konstrukci janur vgn bemutatott vltozathoz kpest j nhny ponton mdostott. A csapat mrnkei egy tdolgozott aerodinamikai csomaggal lttk el autikat, melynek keretein bell egy teljesen j fels elemmel rendelkez els lgterel szrnnyal jelentek meg Ausztrliban.
A szrny vzszintes elemnek az orrcscs alatti szekcija kiss mlyebbre nylik, mg ettl a ponttl a vgek fel haladva a profil vonala a korbbi megoldssal ellenttben feljebb emelkedett. Ez a fajta vonalvezets a fggleges lezr lapokhoz trtn csatlakozsi pontoknl is megfigyelhet.
A mdostsnak ksznheten javult az els szrnyrl az els kerekek s az els kerkfelfggesztsi elemek fel raml leveg aerodinamikai hatsfoka. Az els szrnyat rint fejlesztseknek ksznheten cskkenteni tudtk a vibrcit, illetve nagyobb stabilitst klcsnztek az RA108-as ells rsznek.
Msik szembetn mdostsknt emlthet meg a motorburkolat fels rszn kialaktott „viking-szarv"-hoz hasonlthat lgterel idomok, melyek rokonai a McLaren-Mercedeseken s a BMW-Saubereken is megtallhatak. Ez utbbi fejleszts eredmnyekppen az aut kzps rsznek stabilitsn tudtak javtani a Hondnl.
|